Syfte Vi värnar om din integritet. Du ska kunna känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Därför har vi upprättat den här policyn. Den utgår från gällande dataskyddslagstiftning och förtydligar hur vi jobbar för att ta tillvara dina rättigheter och din integritet. Syftet med den här policyn är att du ska få veta hur vi behandlar dina personuppgifter, vad vi använder dem till, vilka som får ta del av dem och under vilka förutsättningar samt hur du kan ta tillvara dina rättigheter.
Bakgrund Vi behandlar dina personuppgifter främst för att fullfölja våra förpliktelser mot dig. Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som behövs för respektive ändamål, och vi strävar alltid efter att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna. Webbdatabas vänder sig uteslutande till företagskunder och hanterar enbart personuppgifter för personer anställda i dessa företag. Inga som helst personuppgifter från privatkonsumenter hanteras.
Vi behöver personuppgifter för 2 huvudsakliga syften, marknadsföring gentemot nya kunder samt uppgifter för befintliga kunder.
Riktad marknadsföring mot nya kunder Vi kan komma att via mail och telefon kontakta företag som vi bedömer kan ha intresse av Webbdatabas produkter och tjänster. För att kunna genomföra detta inhämtar vi nödvändiga personuppgifter såsom namn, befattning, Email och telefonnummer. Personuppgifter för företag som avstår närmare samarbete med Webbdatabas sparas inte utan raderas regelbundet.
Befintliga kunder Här hanterar vi de uppgifter som behövs för att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot respektive kundföretag. Personuppgifterna sparas så länge som kundrelationen består.
Hur får vi tillgång till dina personuppgifter? Via allmänna sidor på nätet, såsom respektive företags hemsida. 3 parts register eller andra samarbetsparter
Vi får också tillgång till dina personuppgifter på följande sätt: · Uppgifter som du tillhandahåller oss direkt · Uppgifter som registreras när du besöker vår hemsida · Uppgifter som vi får från offentliga register · Uppgifter som vi får när du kommunicerar med en av våra medarbetare
När lämnar vi ut dina personuppgifter? Vår utgångspunkt är att inte lämna ut dina personuppgifter till tredje part om du inte har samtyckt till det eller om det inte är nödvändigt för att uppfylla våra förpliktelser enligt avtal eller lag.
Dina rättigheter till tillgång, rättelse och radering Rätt att få tillgång till din data Du kan begära en kopia (utdrag) av dina personuppgifter och verifiera den information vi har om dig. Rätt till rättelse Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv. Rätt att bli raderad ("rätten att bli glömd") Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter för de fall att datan inte längre är nödvändig för det syfte den blev insamlad för. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av din data. Dessa skyldigheter kommer från bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning. Vi blockerar i sådana fall den data som vi är skyldiga att spara, från att kunna användas till andra syften än att uppfylla sådana legala skyldigheter.